WETENSCHAPJE
Hoe creëer je branded content voor kinderen? En niet gewoon voor één enkel merk, maar voor eindeloos veel merken met behoorlijk uiteenlopende boodschappen? Makkelijk. Je zorgt er in de eerste plaats voor dat kinderen er inhoudelijk ook écht iets aan hebben.
​
Dat is precies wat we deden met Wetenschapje, een podcast over tja ... wetenschap. Met grote en kleine vragen van grote en kleine denkers.
​
‘Leven er vuurspuwende monsters in een vulkaan?’ ‘Als ik mijn kaka doorspoel, waar gaat die dan naartoe?’ ‘Welk gif zat er in de appel van Sneeuwwitje?’ ​In elke aflevering wordt een vraag van een nieuwsgierige luisteraar beantwoord door host Leen Renders, bijgestaan door een wetenschapper. Tien tot vijftien minuten lang neemt Leen de luisteraars mee op de zoektocht naar het antwoord. Daarbij wordt ook de boodschap van het merk aangehaald. Soms subtiel tussen het leren door, soms als eindpunt van het leeravontuur. Een vraag over waarom komkommers recht zijn, leidt kinderen vlot naar het concept thuiskringlopen, en wie alles over de oerknal leert, ontdekt ook het Knalfestival in Leuven. Simpel.
Wetenschapje is branded content waarin leren centraal staat. Kinderen leren de wereld beter kennen. Merken leren dat elke boodschap de moeite waard kan zijn, als ze de ontvangers er maar iets voor in ruil geven.
​Elke aflevering is een educatieve ontdekkingsreis langs gekke situaties vol geluidseffecten en grappen, met bekende stemmen en kindvriendelijke experts. Alles op maat van jonge luisteraars, maar met een productiewaarde waar menig podcast een tikkeltje groen van uitslaat.
En dat levert op.
​
Al tijdens het eerste seizoen was Wetenschapje wekenlang de populairste kinderpodcast op iTunes, zowel in België als in Nederland. In het tweede seizoen zagen we de luistercijfers verdrievoudigen. Seizoen 3 en 4 zetten die trend lustig verder. Met meer dan 657.000 beluisteringen is Wetenschapje intussen een gevestigde waarde in kinderpodcastland. Dat bevestigen niet alleen de cijfers, maar ook de aanhoudende stroom vragen van de jonge fans en het enthousiasme waarmee naar een nieuw seizoen wordt uitgekeken. Als kers op de taart besloot de Vlaamse Overheid om de podcast extra subsidies toe te kennen.
CREW
CONCEPT & REGIE Leen Renders
OPNAME, MONTAGE & MIX Bram Coumans
ACHTER DE SCHERMEN Marijke Guetens, Shana Van den Broeck, Koen Brandt, Ann Desmet, Katarina Martynowski en Pieter-Jan Vinckx
ILLUSTRATIE Sam Vanbelle
​
CONTACT
Ann Desmet